Avocado – cenny antyoksydant

awokado wartości odżywczeKażdego dnia chętnie sięgamy po porcję smacznych owoców, które dostarczają naszemu organizmowi wiele cennych witamin, minerałów, błonnika i antyoksydantów.


Jednak owoce choć zdrowe  jedzmy z umiarem, ponieważ węglowodany w nich zawarte mogą powodować odkładanie tkanki tłuszczowej niebezpiecznej dla naszej figury.
Głównym tematem dzisiejszego wpisu będzie avocado . Owoc Środkowej i Południowej Ameryki, który zamiast dużej ilości fruktozy występującej większości owocach, zawiera jako jedyny owoc zdrowe tłuszcze.
Stąd nazwa ” maślany owoc „

       Czym się może pochwali avocado ?
Otóż oprócz nienasyconych kwasów tłuszczowych, proteiny zawiera dość sporo potasu, dzięki czemu pozwala zapobiegać stanom depresyjnym. Bogate jest także w fosfor, wapń,miedź, żelazo i magnez.
Owoc ten zawiera znaczne ilości witaminy C, A i E – mocarnych przeciwutleniaczy mających działanie przeciwnowotworowe, a także witamin z grupy B, wśród nich szczególnie wartościowy jest kwas foliowy, który zalecany jest kobietom w ciąży dla prawidłowego rozwoju płodu.

Avocado jest bardzo kalorycznym owocem ( jeden owoc dostarcza średnio 220 kalorii ), jednak zawierając zdrowe tłuszcze, dość szybko powoduje uczucie sytości, dzięki czemu zwiększa się metabolizm i pomaga zrzucić nadbagaż tłuszczu.
Jednakże pamiętajmy, że sprawcą otyłości nie są tłuszcze , jak nam dotychczas wmawiano. To węglowodany szczególnie te proste i wysoko przetworzone powodują odkładanie tkanki tłuszczowej bardziej niż wszystkie inne składniki pokarmowe.
Bogate we flawonidy i polifenole avocado wykazuje również działanie przeciwzapalne.
Kolejnym cennym składnikiem jest luteina – karotenoid, silny antyoksydant dbający o nasz wzrok,  oraz  opóźnia proces starzenia się.
Wprowadzając do codziennego menu avocado dostarczamy tyrozyny aminokwasu, który kontroluje pracę mózgu, sprzyjając pamięci , a także szybkości i jasności myślenia.

Czy wiesz że  …..

-   organizm przyswaja 4 razy więcej antyrakowego likopenu z pomidorów, jeżeli jednocześnie jemy avocado w sałatce.
-   avocado ma więcej potasu niż banany i najwięcej białka ze wszystkich owoców.
-   w średniej wielkości avocado może znajdować się 40 gram tłuszczu.
-   owoc ten dojrzewa dopiero po zerwaniu z drzewa ( w temp. pokojowej )
-  witamina B6 zawarta w avocado łagodzi nagłe zmiany nastroju u kobiet, związane z napięciem przed miesiączkowym. U kobiet ciężarnych łagodzi poczucie porannych mdłości.
-   jest na liście produktów o najniższym poziomie związków toksycznych ( np. pestycydów ).
-   avocado nie jest modyfikowane genetycznie.
-  najzdrowiej jeść avocado na surowo, gdyż zawarte w nim składniki nie ulegają zniszczeniu.

       Jak obrać avocado
1.   Avocado przekrój wzdłuż na dwie połowy.
2.   Połówki avocado przekręć w przeciwnych kierunkach.
3.   Aby usunąć pestkę wbij ostrze noża, przekręć i wyjmij.
4.   Obierz avocado ze skórki, lub dużą łyżkę włóż miedzy skórę, a miąższ i wyjmij zawartość do miski.

   Kiedy avocado jest dojrzałe
Jeśli avocado jest sprężyste i miękkie , a pod szypułką białe zabarwienie to nie mam wątpliwości, ze owoc jest dojrzały. Jeśli trafi nam się niedojrzały owoc, wówczas wkładamy go do papierowej torebki w towarzystwie jabłka i przechowujemy w temperaturze pokojowej 2 -3 dni.

Sama do niedawna nie miałam ” zielonego ” pojęcia o smaku jak i o wartościach zdrowotnych avocado. W sklepie omijałam go bez jakiegokolwiek zainteresowania. Teraz wiem, że warto go włączyć do codziennego menu. Jest zdecydowanie zdrowszą alternatywą dla masła. Nie wyobrażam sobie dnia bez avocado do czego Ciebie również zachęcam :)



2 odpowiedzi na „“Avocado – cenny antyoksydant””

  1. Rivona pisze:

    Dziękuję, Pani blog to interesuące miejsce. Zaglądam tu systematycznie. Zastanawiam się jaką porcję avokado można zjeść aby nie przytyć a jednocześnie pozyskać właściwą porcję dla organizmu… Czy łyżka w sałatce ważywnej, na śniadane, to dużo czy mało?

  2. Barbara pisze:

    Łyżka awokado na śniadanie to nie jest dużo. Sama zjadam pół awokado smarując nim chleb.Jest kaloryczne, ale to zdrowy tłuszcz i nie należy się go obawiać.Lepiej zrezygnować, bądź ograniczyć słodycze.

Dodaj komentarz