Dlaczego warto jeść sezam

Sesamum indicum  Sesame Sesamo Ssame SesamSezam jest najstarszą rośliną oleistą uprawianą przez człowieka, wykorzystywaną w kuchni i medycynie od co najmniej dwóch tysięcy lat p.n.e. Znany był w starożytnej  Babilonii. Obsiewano nim także tropikalne pola Afryki, a następnie przywędrował do krajów azjatyckich. Obecnie głównym producentem nasion sezamu są Indie, Chiny i Meksyk.
Dziś sezam jest znany i ceniony na całym świecie. Zawiera tak dobrane przez naturę witaminy, że wzmacniają i stabilizują siły obronne organizmu.
Ziarna sezamu zawierają cały zestaw mikroelementów, posiadają również bardzo wartościowe substancje białkowe. Zaś wysoka zawartość aminokwasów sprawia, że sezam jest bardzo łatwo przyswajalny przez organizm.
Istnieje kilka gatunków sezamu : jasny o delikatnym, orzechowym smaku, oraz ciemny posiadający więcej minerałów i przeciwutleniaczy niż w sezamie jasnym.

Składniki odżywcze sezamu

-  magnez ( wzmacnia mechanizmy obronne organizmu i jego podatność na powstawanie nowotworów )
-  żelazo ( zapobiega anemii )
-  cynk ( korzystnie wpływa na skórę i przyspiesza gojenie ran)
-  fosfor ( odpowiada za zdrowe i mocne kości oraz zęby )
-  wapń (chroni przed osteoporozą )
-  potas ( wzmacnia mięśnie i serce )
-  witaminy : A, E ( poprawiają kondycję włosów i paznokci )
- witamina: B12 ( podnosi odporność na stres )
- witamina B ( niedobór powoduje zmiany w naczyniach krwionośnych )
-
  lecytyna ( poprawia pamięć i koncentrację )
- węglowodany
-  przeciwutleniacze ( sesamolina, sesamol )
-  aminokwasy
Jako jedno z nielicznych roślin, sezam posiada fitosterole, chroniące organizm przed chorobami układu krążenia.
Błonnik zawarty w tych niepozornych ziarenkach zbawiennie działa na florę bakteryjną w jelitach pomaga regulować pracę przewodu pokarmowego, wspomaga trawienie, leczy zaparcia. Sezam wspaniale wzmacnia mięsień serca, a przy osteoporozie czyni cuda.
Innym składnikiem zawartym w ziarenkach sezamu są nienasycone kwasy tłuszczowe, w tym głównie omega 6.
Osoby, które najbardziej narażone są na niedobór wapnia  ( kobiety w ciąży, karmiące  lub w okresie menopauzy, małe dzieci, oraz osoby w podeszłym wieku ) powinny  koniecznie włączyć do codziennej diety ziarna sezamu.

Podsumowując, jako ciekawostkę podam, że zawartość białka w sezamu zbliżona jest do jego zawartości w krowim mleku i jajkach kurzych.
Można spożywać go na różne sposoby – dodawać do zup, sałatek, warzyw, past, jako posypkę na pieczywo. Jest również głównym składnikiem wielu łakoci np. sezamki, chałwa, ciastka, tudzież smarowidła.
Sezam jest jednym z moich ulubionych smakołyków. A oto  moja propozycja zdrowej przekąski -  zamiennik niezdrowego ciastka.
Zmielony sezam + miód + cynamon + zmielony imbir + kromka żytniego pieczywa = PYCHOTA

Stosujecie sezam w Waszej kuchni ?



Dodaj komentarz