Jabłka,czerwone, zielone, soczyste i zdrowe.

Red fresh apples from garden with leaves on wooden backgroundJabłko stało się popularne dzięki walorom spożywczym, uchodzi za owoc bardzo zdrowy, lecz jego zalety lecznicze nie są jeszcze dostatecznie znane.
Jabłka to owoce dla wszystkich. Pojawiają się jako pierwsze w niemowlęcym jadłospisie i towarzyszą nam do późnej starości.
Są powszechnie dostępne i niewiele kosztują, jednak widząc je na półkach sklepowych tak do końca nie zdajemy sobie sprawy z ich dobrodziejstw zdrowotnych.
Ponadto za niejedną granicą zazdroszczą nam naszych rumianych, pachnących i soczystych jabłek.

         Co zawiera jabłko:

Potas – wpływa na równowagę kwasowo – zasadowa
Pektyny – obniżają poziom cholesterolu
Witaminy ( głównie witamina C ) też E, A z grupy B – pobudzają pracę wątroby, oczyszczają krew i przyspieszają spalanie tłuszczu
Składniki mineralne np. wapń, żelazo, sód.
Kwasy organiczne.

Te wspaniałe owoce to prawie w 85% woda i duża zawartość błonnika pokarmowego.
Skórka jabłek zawiera wapń i krzem, dzięki czemu korzystnie wpływają na włosy i paznokcie, zawiera również błonnik.
Aby nie pozbawiać się tego cennego składnika należy pamiętać o spożywaniu jabłek ze skórką, uprzednio umytą.
Błonnik rozpuszczalny w wodzie, czyli pektyny oczyszczają organizm z substancji trujących, a podczas trawienia wiążą niektóre  metale ciężkie w nierozpuszczalne sole, które są wydalane z organizmu.
A zatem o jedzeniu jabłek szczególnie powinni pamiętać nałogowi palacze, mieszkańcy dużych miast, oraz osoby mające styczność ze związkami toksycznymi np. drukarze.

    Dlaczego warto sięgać po ten smaczny owoc ?

- Jabłko to bogate źródło kwercetyny przeciwutleniacza, który uszczelnia naczynia krwionośne.
- Jest skutecznym lekarstwem przy biegunce ( spożywać duszone )
- Wzmacnia mięśnie i układ nerwowy
- Wpływa pobudzająco na pracę wątroby i zmniejsza jej przekrwienie.
- Odświeża jamę ustną
- Oczyszcza krew
- Stabilizuje poziom cukru we krwi
- Jabłka skutecznie  zapobiegają wielu chorobom, miedzy innymi: miażdżycy, nadciśnieniu tętniczemu, nowotworom jelita grubego.

Dietetycy uważają, że powinno się  jeść 2 jabłka – rano dla urody, wieczorem dla zdrowia, a co mówi przysłowie?

   „Jedno jabłko z wieczora wypędzi z domu doktora”

A że przysłowia to mądrości narodowe tak więc kryje się w nich wiele prawdy.
Jest mnóstwo pomysłów na znakomite wykorzystanie tego owocu.
Możemy wyciskać z jabłka sok, piec w piekarniku, przygotować rozpływający się w ustach mus, piec pachnącą cynamonową szarlotkę, oraz cenny i wykorzystywany na różne sposoby ocet jabłkowy.
Może również stanowić wartościową przekąskę między posiłkami, lub być składnikiem pysznego deseru i jako dodatek do surówek.
Jabłka nadają się do wekowania, na soki, galaretki, dżemy , konfitury, do suszenia, oraz utrwalania w alkoholu.

       Czy wiesz że:

- Zjedzenie 6 pestek z jabłek uzupełnia dobową dawkę jodu ( pestki należy rozgryźć )
- Przed suszeniem plasterków jabłek należy je skropić sokiem z cytryny, aby zachowały jasną barwę.
- Nie należy przechowywać jabłek obok ziemniaków, ponieważ nabiorą kartoflanego zapachu.
- jabłka należy jeść 1 godz.przed posiłkiem.
-  100 g. jabłka zawiera tylko 46 kcal.

A czym skusiła Ewa Adama?
I ja też tego poranka kuszę Was aromatycznym  pysznym jabłkiem i zachęcam do codziennego  spożywania .



4 odpowiedzi na „“Jabłka,czerwone, zielone, soczyste i zdrowe.””

  1. Bożena Woś pisze:

    O tych pestkach pierwsze słyszę. Nisamowite!

  2. Zuzanna pisze:

    Pani Basiu tyle cennych informacji! Jestem mile zaskoczona bo nie wiedziałam, że jabłko ma tyle wartości odżywczych

  3. Młoda Mama pisze:

    Basiu a czy w ciąży i w trakcie karmienia można bez ograniczeń spożywać jabłka ?

  4. Barbara pisze:

    Młoda mamo nie ma przeciwwskazań ani w ciąży, ani w trakcie karmienia. Ja sama w tym okresie jadłam przesadnie dużo jabłek. Jedynie pamiętaj o spożywaniu jabłka przed posiłkiem około 1 godz. :)

Dodaj komentarz