Jabłka,czerwone, zielone, soczyste i zdrowe.


Jabłko stało się popularne dzięki walorom spożywczym, uchodzi za owoc bardzo zdrowy, lecz jego zalety lecznicze nie są jeszcze dostatecznie znane.
Jabłka to owoce dla wszystkich. Pojawiają się jako pierwsze w niemowlęcym jadłospisie i towarzyszą nam do późnej starości.
Są powszechnie dostępne i niewiele kosztują, jednak widząc je na półkach sklepowych tak do końca nie zdajemy sobie sprawy z ich dobrodziejstw zdrowotnych.
Ponadto za niejedną granicą zazdroszczą nam naszych rumianych, pachnących i soczystych jabłek.

         Co zawiera jabłko:

Potas – wpływa na równowagę kwasowo – zasadowa
Pektyny – obniżają poziom cholesterolu
Witaminy ( głównie witamina C ) też E, A z grupy B – pobudzają pracę wątroby, oczyszczają krew i przyspieszają spalanie tłuszczu
Składniki mineralne np. wapń, żelazo, sód.
Kwasy organiczne.

Te wspaniałe owoce to prawie w 85% woda i duża zawartość błonnika pokarmowego.
Skórka jabłek zawiera wapń i krzem, dzięki czemu korzystnie wpływają na włosy i paznokcie, zawiera również błonnik.
Aby nie pozbawiać się tego cennego składnika należy pamiętać o spożywaniu jabłek ze skórką, uprzednio umytą.
Błonnik rozpuszczalny w wodzie, czyli pektyny oczyszczają organizm z substancji trujących, a podczas trawienia wiążą niektóre  metale ciężkie w nierozpuszczalne sole, które są wydalane z organizmu.
A zatem o jedzeniu jabłek szczególnie powinni pamiętać nałogowi palacze, mieszkańcy dużych miast, oraz osoby mające styczność ze związkami toksycznymi np. drukarze.

    Dlaczego warto sięgać po ten smaczny owoc ?

- Jabłko to bogate źródło kwercetyny przeciwutleniacza, który uszczelnia naczynia krwionośne.
- Jest skutecznym lekarstwem przy biegunce ( spożywać duszone )
- Wzmacnia mięśnie i układ nerwowy
- Wpływa pobudzająco na pracę wątroby i zmniejsza jej przekrwienie.
- Odświeża jamę ustną
- Oczyszcza krew
- Stabilizuje poziom cukru we krwi
- Jabłka skutecznie  zapobiegają wielu chorobom, miedzy innymi: miażdżycy, nadciśnieniu tętniczemu, nowotworom jelita grubego.

Dietetycy uważają, że powinno się  jeść 2 jabłka – rano dla urody, wieczorem dla zdrowia, a co mówi przysłowie?

   „Jedno jabłko z wieczora wypędzi z domu doktora”

A że przysłowia to mądrości narodowe tak więc kryje się w nich wiele prawdy.
Jest mnóstwo pomysłów na znakomite wykorzystanie tego owocu.
Możemy wyciskać z jabłka sok, piec w piekarniku, przygotować rozpływający się w ustach mus, piec pachnącą cynamonową szarlotkę, oraz cenny i wykorzystywany na różne sposoby ocet jabłkowy.
Może również stanowić wartościową przekąskę między posiłkami, lub być składnikiem pysznego deseru i jako dodatek do surówek.
Jabłka nadają się do wekowania, na soki, galaretki, dżemy , konfitury, do suszenia, oraz utrwalania w alkoholu.

       Czy wiesz że:

- Zjedzenie 6 pestek z jabłek uzupełnia dobową dawkę jodu ( pestki należy rozgryźć )
- Przed suszeniem plasterków jabłek należy je skropić sokiem z cytryny, aby zachowały jasną barwę.
- Nie należy przechowywać jabłek obok ziemniaków, ponieważ nabiorą kartoflanego zapachu.
- jabłka należy jeść 1 godz.przed posiłkiem.
-  100 g. jabłka zawiera tylko 46 kcal.

A czym skusiła Ewa Adama?
I ja też tego poranka kuszę Was aromatycznym  pysznym jabłkiem i zachęcam do codziennego  spożywania .



4 odpowiedzi na „“Jabłka,czerwone, zielone, soczyste i zdrowe.””

  1. Bożena Woś pisze:

    O tych pestkach pierwsze słyszę. Nisamowite!

  2. Zuzanna pisze:

    Pani Basiu tyle cennych informacji! Jestem mile zaskoczona bo nie wiedziałam, że jabłko ma tyle wartości odżywczych

  3. Młoda Mama pisze:

    Basiu a czy w ciąży i w trakcie karmienia można bez ograniczeń spożywać jabłka ?

  4. Barbara pisze:

    Młoda mamo nie ma przeciwwskazań ani w ciąży, ani w trakcie karmienia. Ja sama w tym okresie jadłam przesadnie dużo jabłek. Jedynie pamiętaj o spożywaniu jabłka przed posiłkiem około 1 godz. :)

Dodaj komentarz