Kiełki – życiodajne pożywienie

Portion of Radish SproutsWiosna i budząca się przyroda to znakomity czas, by na nowo pomyśleć o kiełkach, które są niewątpliwie bombą witaminową.

Reklamy telewizyjne zachęcają nas do kupna kolorowych w pięknych opakowaniach specyfików zawierających sztuczne witaminy i mikroelementy. A przecież możemy samodzielnie wyhodować  zdrowe kiełki, które dostarczą organizmowi zastrzyk naturalnych witamin, mikroelementów, wartościowego białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych omeg – 3, a także błonnika.
Przygotowanie kiełków nie jest ani trudne, ani czasochłonne. Możemy w tym celu wykorzystać ligninę, słoik, woreczki lub zakupić w sklepie kiełkownicę. Nasiona dobrze jest kupić z dobrego źródła, proponuję sklep z ekologiczną żywnością.
Dzisiaj przedstawię nasiona, które są najłatwiejsze w hodowli, szczególnie dla tych, którzy rozpoczynają epizod z kiełkami.
Są to nasiona słonecznika, fasoli mung, rzeżuchy, soczewicy, rzodkiewki, brokuła,  i lucerny.
Kiełki ze słonecznika są z całą pewnością jedne z moich ulubionych. Ich zaletą jest to, że bardzo szybko kiełkują, już na drugi dzień można je konsumować. Są wówczas delikatne i bardzo smaczne, natomiast kiedy przedłużamy kiełkowanie stają się nieznacznie ostrzejsze w smaku.
Od kilku lat używałam piętrowej kiełkownicy. Niestety tego typu kiełkownica nie sprawdziła się w przypadku małych nasion ( np. lucerny ), bowiem zatykają one dopływ wody i nasiona topią się w niej, a następnie pleśnieją.
Tak więc ja pozostaję przy słoikach.

                                                                Jak przygotować kiełki
-  
Starannie opłukane nasiona namaczam w letniej, przegotowanej wodzie.
-  
Czas namaczania mniejszych nasion ( lucerna ) trwa od 5 – 6 godz. większych  ( soczewicy ) około 11 godz.
  Następnie wodę z namaczania odlewam ( podlewam nimi kwiaty w doniczkach ) i nasiona starannie płuczę.
-  
Namoczone nasiona umieszczam w słoiku, przykrywam gazą i okręcam gumką.
-  
Słoik z nasionami odwracam do góry dnem pod kątem 45 st. tak aby nadmiar wody mógł odciec do podstawki którą umieszczam  pod spodem.
-  
Nasiona pozostawiam na 4 – 5 dni w temperaturze pokojowej w półcieniu.
-  
W tym czasie nasiona płuczę  2-3 razy dziennie, po każdym płukaniu dokładnie odsączam nadmiar wody.
-  
Gotowe kiełki płuczę, osuszam wrzucam do pojemnika i przechowujemy w lodówce do 4 dni.

                 Warto wiedzieć
Jeżeli zauważymy na nasionach oznaki pleśni, całą uprawę niestety należy wyrzucić.
Nie należy jednak mylić delikatnego puszku ( który pojawia się na korzeniach ) z pleśnią, gdyż są to rozwijające się włośniki.

                                                                      Kiełki i ich wartości odżywcze

Kiełki słonecznika – Zawierają dużo cynku, żelaza, miedzi, fosforu, są także doskonałym źródłem wit. D,E oraz lecytyny i pektyn. Ogólnie wzmacniają organizm dostarczając mu bogactwo makro- i mikroelementów, wzmacniają kości i zęby. Są szczególnie zalecane dla osób stosujących różne diety oraz wegetarian.

Kiełki brokuła – Doskonale oczyszczają wątrobę, zawierają duże ilości witaminy C a także witaminy z grupy B, oraz A, E i K . Są też bogatym źródłem żelaza, magnezu i wapnia. Poz tym pomagają obniżyć ciśnienie krwi, zapobiegają chorobom układu krwionośnego i udarom mózgu.

Kiełki soczewicy – Są bardzo zasobne w witaminę C, A, E oraz B. Zawierają dużo żelaza, wapnia, fosforu, miedzi, cynku i magnezu. Są łatwostrawne, wzmacniają organizm, oraz pozytywnie wpływają na jego prawidłowe działanie.

Kiełki fasolki mung – Jest to bardzo bogate źródło witamin, szczególnie wit.A, PP, B, C, E, H oraz wielu związków mineralnych i enzymów, Są nie ocenionym źródłem łatwo przyswajalnego białka. Obniżają ilość złego cholesterolu, są dobrym antyutleniaczem.

Kiełki lucerny – To bardzo bogate źródło wit. B12 oraz A, C, D, E zasobne są także w lecytynę. Stanowią również bogate źródło minerałów – szczególnie wapnia, żelaza, magnezu i fosforu. Zalecane są dla osób pracujących umysłowo i fizycznie, oraz kobiet w ciąży. Obniżają poziom złego cholesterolu, oczyszczają oraz ogólnie harmonizują organizm.

Kiełki rzeżuchy – Są bardzo bogate w wit. C, PP, A i K. Dietetycy cenią ją za duże ilości magnezu i żelaza toteż powinny ja spożywać kobiety w ciąży, dzieci i osoby osłabione. Jest bogatym źródłem łatwo przyswajalnego jodu, zatem zalecana  osobom z niedoczynnością tarczycy. Pod względem zawartości wapnia rzeżucha jest drugą roślina po orzechach laskowych.

Kiełki rzodkiewki – Maja lekkie działanie wykrztuśne, oczyszczają drogi oddechowe, oraz bardzo dobrze wpływają na stan skóry, włosów i paznokci. Są cennym źródłem wit. C i PP, są bogate w jod, magnez, cynk, żelazo, wapń, oraz związki siarki. Przyspieszają także  przemianę materii oraz działają regenerująco i odmładzająco na organizm. Szczególnie wskazane przy anemii i schorzeniach wątroby.

Kiełki najlepiej spożywać na surowo jako dodatek do wszelkich past, sałatek, surówek, zup, warzyw duszonych również do kanapek.
Podsumowując wynika z tego, że jest to najtańsze i najzdrowsze źródło witamin.

Pozdrawiam, życząc owocnych zakupów w poszukiwaniu nasion :)

 

 



3 odpowiedzi na „“Kiełki – życiodajne pożywienie””

  1. aknioreh pisze:

    Witam,
    gdzie njlepiej zaopatrzyć się w nasiona?
    Kielkownica już czeka:)
    Jakiś sklep eko internetowy godny polecenia?
    Pozdrawiam

  2. Barbara pisze:

    Aknioreh – nie zna żadnego sklepu eko internetowego. Ja jednak zaopatruje się w zaufanym sklepie zielarskim, bądź w sklepie ze zdrowa żywnością.
    Pozdrawiam.

  3. Bart pisze:

    Uwielbiam wszelkiego rodzaju kiełki. Polecam zamiast sałaty do kanapki lub do obiadu.

Dodaj komentarz