Kiszonki i ich dobroczynne działanie

kiszona kapustaGdy w organizmie dochodzi do spalania białek wówczas wytwarzają się kwasy: fosforowy, siarkowy i oksyproteinowy.


Ten ostatni kwas to tak zwane niedopałki białkowe, wytwarzają się wtedy, gdy dostarczamy za dużo białka zwierzęcego ( mięso, wędliny ryb ), zwłaszcza gdy w płucach mamy za mało tlenu i nie możemy przyswoić i utlenić tego co zjadamy.
Pierwszym filtrem oczyszczającym jest wątroba, jeżeli ona nie radzi sobie z zatrzymaniem lub zobojętnieniem toksyn, wówczas gromadzą się one w jelicie grubym, a następnie przenikają do krwiobiegu i zatruwają kolejno serce, mózg, stawy, nerki. W ten sposób powstaje szereg schorzeń zdefiniowanych jako choroby przemiany materii.
Te szkodliwe substancje zakwaszają organizm, który broniąc się , wytwarza związki neutralizujące. Troszcząc się o własne zdrowie warto wykorzystać zdrowotne wartości  kiszonych warzyw.
Badania dowiodły, że  społeczeństwa, które miały upodobania w kiszonkach, wydłużały swoje życie.
Kiszone warzywa to źródło naturalnych probiotyków.
Zatem – czym są i jak właściwie działają ?

Probiotyki to dobre bakterie kwasu mlekowego, które wspomagają pracę układu pokarmowego i podnoszą odporność organizmu.

Powierzchnia śluzówki jelita dorosłego człowieka osiąga 300 m2 i stanowi największa powierzchnię ciała reagującą ze środowiskiem. Ta bardzo duża powierzchnia śluzówki chroni przed infekcjami i substancjami toksycznymi z wnętrza jelit.

                            Korzyści kwasu mlekowego:
-   ułatwiają trawienie białek, cukrów i tłuszczów – zwiększają wchłanianie składników odżywczych, także witamin.
-   obniżają pH treści jelitowej, hamując rozwój drobnoustrojów chorobotwórczych i zapobiegają  rozwojowi infekcji.
-   redukują stany zapalne jelit wywołane przez bakterie, wirusy i grzyby ( Candida ).
-   chronią przed osteoporozą – ułatwiając wchłanianie wapnia.
-   mają działanie przeciwnowotworowe.
-   wytwarzają witaminy K i z grupy B.
-   obniżają zawartość laktozy o 50%  ( niektóre produkują laktozę ).
-   przez pobudzenie motoryki jelita – skracają czas kontaktu substancji rakotwórczych dostarczonych z pożywieniem.
-   zmniejszają poziom cholesterolu.

                                                                                                     Naturalne probiotyki:

Kapusta kiszona ( domowa ), bo tylko taka posiada pożądane bakterie, dostarcza duże ilości witaminy C oraz witaminy z grupy B dzięki której niweluje szkodliwe działanie alkoholu.
Posiada w swym składzie witaminę B12, P, E, beta – karoten, a także sole mineralne: wapń, potas, magnez, żelazo. Duża zawartość siarki wpływa korzystnie na wygląd skóry, paznokci i włosów.
Kapuściany sok łagodzi kaszel, poprawia apetyt jednak  nie zalecany jest osobom o wysokim ciśnieniu, ponieważ  posiada dużą ilość soli.
Duża zawartość błonnika i niska kaloryczność ( w 100g kapusty kiszonej posiada jedynie 19 kcal. ) jest dobrym produktem dla osób odchudzających się.
Kiszone ogórki ( domowe ) podobnie jak wszystkie kiszonki posiadają wiele cennych witamin w tym duże ilości witaminy C i soli mineralnych. Ogórki skutecznie oczyszczają organizm z toksyn i metali ciężkich, działają przeciwzapalnie zapobiegając infekcjom.
Kiszone buraki ( domowe ) są świetnym źródłem kwasu foliowego, magnezu, potasu, żelaza, witaminy C.
Posiadają duże ilości witaminy z grupy B, które wpływają na koncentrację, pamięć oraz wzmacniają układ nerwowy.
Sok z kiszonego buraka leczy i przeciwdziała anemii, łagodzi zgagę, a także jest lekiem na tak zwanego ” kaca”.
Kiszony barszcz ( domowy ) z  otrąb żytnich kiszę  co pewien czas i wyjadam ząbki czosnku w nim ukiszone.

Wiem, że można kisić inne warzywa i owoce ja jeszcze tego nie robiłam, jeżeli ktoś z Was eksperymentował podzielcie się wiedzą w komentarzach.

Nie zapominaj o codziennej porcji kiszonek i ciesz się zdrowiem na długie lata.

 

 

 



Dodaj komentarz