Pietruszka cenne warzywo, czy tylko ziołowy dodatek.

Raw Organic Parsley RootCzy zdajesz sobie sprawę z tego, że pietruszka to naturalna multiwitamina, która może przeprowadzić Cię od choroby do zdrowia?  Choć za smakiem pietruszki nie przepadamy to jednak warto włączyć ją do codziennej diety i jeść jak najczęściej to możliwe.

   Składniki odżywcze pietruszki

  • Chlorofil    -     działa antybakteryjnie, przeciwzapalnie, oraz przeciwgrzybiczo.   Zwalcza także kaszel, katar i zapalenie      zatok .
  •   Beta karoten   -  to silny przeciw utleniacz zapobiegający chorobom oczu. Chroni również przed toksynami i komórkami rakowymi.
  •  Witamina C   –   ma jej czterokrotnie więcej niż pomarańcza, dwukrotnie więcej niż mniszek .
  • Fluor i wapń   -   doskonałe przy rozwoju zębów i kości.
  • Kwas foliowy   –   z witaminą B12 ma działanie krwiotwórcze.
  • Kwas alfa linolenowy   –   kwas tłuszczowy, który obniża ciśnienie krwi, zapobiega nowotworom.

Pietruszka jest doskonałym źródłem żelaza, magnezu,siarki, wapnia i potasu. W natce pietruszki znajduje się duże ilości prowitaminy A i witaminy C, E,PP,K, oraz śladowe ilości witaminy B12. Zawiera też sporo błonnika.pietruszka

Zastosowanie lecznicze pietruszki

  1.  Dzięki wysokiej zawartości żelaza i kwasu foliowego pomaga zwalczać anemię.
  2. Wspomaga trawienie
  3. Przeciwdziała zapaleniom, reguluje cykl menstruacyjny, oraz zwalcza ból podczas miesiączki,prawdopodobnie ze względu na dużą ilość łagodzącego skurcze magnezu.
  4. Działa korzystnie przy chorobach nerek. Ma właściwości moczopędne.
  5. Zapobiega próchnicy zębów, a także powstawaniu nieprzyjemnego oddechu ( także po spożyciu czosnku ).
  6. Pomaga zwalczać przeziębienie, gorączkę i infekcje.
  7. Hamuje wydzielanie histaminy podczas alergii.
  8. Oczyszcza krew, w związku z tym zalecana jest przy leczeniu chorób wątroby.
  9. Zwiększa odporność.

Natka pietruszki często stosowana jest jako dodatek do rozmaitych  sałatek, bądź zup. Doskonale komponuje się z kaszami, makaronem, sosami, ryżem, daniami mięsnymi. Można przygotowywać znakomite koktajle,  soki, a także  pietruszkowe masło. Tych możliwości jest wiele, wystarczy po nią sięgnąć trochę własnej inwencji i woila. Korzeń pietruszki to nieoceniony sojusznik w walce z infekcjami pęcherza, a zdrowotne właściwości natki przydają się zwłaszcza jesienią i zima, gdy organizm jest najbardziej narażony na infekcje całego organizmu. Dlatego natkę pietruszki warto stosować w celach profilaktycznych, ponieważ zwiększa odporność na choroby. A przecież nikt z nas nie lubi chorować.

Zapamiętaj

-   natka pietruszki posiada  178 mg / 100g   kwasu askorbinowego
-   gdy użądli pszczoła , sok z roztartych w palcach liści pietruszki, przyłożony po usunięciu żądła , zneutralizuje działanie jadu i obrzęk nie wystąpi.
-  zapobiega zmarszczkom dzięki witaminom A,E i C które walczą z wolnymi rodnikami, wspomaga metabolizm skóry.
- zimą pietruszkę możemy hodować w doniczce na parapecie okna. Wystarczy korzeń włożyć do ziemi, pamiętać o podlewaniu i za kilka dni mamy pierwsze listki.
-  1 korzeń pietruszki ugotuj w pół litra wody przez około 20 min. Pij wieczorem przy infekcji układu moczowego.
-   pietruszkę powinno przechowywać się z dala od światła, w suchym miejscu i w niskiej temperaturze.

W następnym wpisie napiszę w jaki sposób przechowuje pietruszkę zimą.

 

 



Jedna odpowiedź na „“Pietruszka cenne warzywo, czy tylko ziołowy dodatek.””

  1. aangielska pisze:

    Świetny wpis, dzięki za mnóstwo przydatnych informacji. Wiele osób nie docenia pietruszki i wrzuca ją tylko do bulionu, a szkoda.

Dodaj komentarz