Rola cynku w organiźmie

Oysters-03
W ludzkim
  ustroju  występuje  wiele  mikro  i  makro  elementów  potrzebnych  do  prawidłowego  funkcjonowania.  Cynk  należy  do  mikro  elementów  jakimi  określane  są  pierwiastki,  których  stężenie  w  płynach  ustrojowych  i  tkankach  wynosi  poniżej  1  mikro  gram  na  gram  tkanki, wśród  których  poza  cynkiem wymieniane  są także  takie  jak  chrom , miedź, krzem, mangan, żelazo  i  selen.

 

  W  wielu  chorobach  dochodzi  do  zaburzenia  poziomu  zarówno  makro  jak  i  mikro  elementów,  których  uzupełnienie  lub  usunięcie nadmiaru ułatwia  leczenie.  Ostatnio  mówi  się  o  poważnych   niedoborach  cynku  i  według  szacunków  kilkadziesiąt  procent  mieszkańców  Polski  ma  niedobory  tego  pierwiastka,  wraz  z  wpływem  na  powstawanie  nie  tylko  zaburzenia  funkcjonowania  skóry,  włosów  i  paznokci,  ale  szczególnie  ostatnio  podkreśla  się  rolę  cynku  w  powstawaniu  zaburzeń  psychicznych  w  tym  depresji  i  ataków  paniki,  ale  także  w  innych  chorobach  układu  dokrewnego,  czy  odpornościowego,  w  stanach  zapalnych  i  zakażeniach. Cynk  poprawia  pamięć,  szczególnie  krótkotrwałą  i  funkcjonowanie  mózgu,  szczególnie  ułatwia  skupienie  uwagi.  Niedobory  cynku  pojawiają  się  dość  szybko,  jednak  organizm  także  szybko  reaguje  na  uzupełnienie  poprzez  odpowiednią  dietę  jak  i  farmakologiczną  suplementację. Organizm  ludzki   zawiera  od  2  – 4  gram  cynku  z  czego  80 %  występuje  w  kościach,  mięśniach,  skórze,  które  w  jakiś  sposób  magazynują  cynk  i  uwalniają  go  kiedy  rośnie   jego  niedobór  w  innych  tkankach.  Największa  ilość  cynku  występuje  w  krwinkach  czerwonych  i  białych.  Dużo  cynku  zgromadzonych  jest  w  trzustce  w  błonie  śluzowej  żołądka  i  w  grasicy.  Pierwiastek  ten  występuje  także  we  wszystkich  płynach  ustrojowych.  Dzienna  dawka  zapotrzebowania  cynku  dla dzieci wynosi  10  mg  u  młodzieży  i  dorosłych  15 mg. Prawidłowy  poziom  cynku  we  krwi  wynosi  od  70  – 102  mg.  Cynk  jest  konieczny  do  syntezy  białek  i   kwasów nukleinowych,  niezbędny  do  ochrony  przed  wolnymi  rodniami,  konieczny  do  wytwarzania  i  wydzielania  hormonów,  szczególnie  insuliny,  tyroksyny  i  testosteronu. Ponadto  odgrywa  rolę  przy  odczuwaniu  zapachu  i  procesach  odczuwania  smaku. Cynk  także  jest  potrzebny  dla  prawidłowego  utrzymania  stężenia  witaminy  A  w  osoczu.  Do  wchłaniania  cynku  potrzebna  jest  nie  tylko  obecność  witaminy  A  ale  E  które  wspomagają  wchłanianie  tego  pierwiastka,  który  jest  niezbędny  dla  prawidłowego  metabolizmu  białek,  cukrów  i  kwasów  tłuszczowych. Cynk  jest  ważnym  pierwiastkiem  w  metaboliźmie  alkoholu  działając  odtruwająco  na  organizm,  pomaga  także w  usuwaniu  metali  ciężkich. Ponadto  cynk  wpływa  na  rozwój  fizyczny  i  prawidłowy  wzrost,  regenerację tkanek,  prawidłowe  funkcjonowanie  narządów  płciowych,  biorąc  udział  w  procesach  rozrodczych.  Każda  komórka  do  prawidłowego  funkcjonowania  potrzebuje  cynku,  którego  niedobór  powoduje  przede  wszystkim  upośledzenie  odporności. Cynk  spełnia  także   wiele  funkcji  w  skórze,  określany  jest  minerałem  piękna,  wpływając  na  ładny  wygląd  skóry,  włosów  i  paznokci.  Wśród  objawów  niedoboru  cynku  w  organiźmie  wymieniane  są  przede  wszystkim,  osłabiona  odporność,  biegunka,  sucha  i  zniszczona  skóra,  łysienie,  łamliwe  paznokcie,  niedobór  pigmentu,  także  objawy  starzenia  się  z  nagłym  pojawianiem  się zmarszczek  i  podatnością  na  zakażenia,  wolne  gojenie  się  ran,  pogorszenie  wzroku,  utrata apetytu,  utrata  smaku,  także  znużenie. Niedobór  cynku  występuje  często  u  wegetarian,  kobiet  w  ciąży,  kobiet  karmiących  u  dzieci,  oraz  ludzi  starszych  i  młodzieży. Obniżenie  poziomu  tego  pierwiastka  powoduje  silne  łaknienie  szczególnie  na  słodycze. Może  dochodzić  do  niedoboru  u  kobiet,  które  zażywają  tabletki  antykoncepcyjne  u  ludzi  stosujących  niską  kaloryczną dietę  i  alkoholików.  Niedoborem  cynku  sprzyja  spożywanie  żywności  nawożonej  fosforanami  i  wapniem,  także  nieprawidłowo  przetworzonej,  oraz  zatrucie  środowiska.  Bardzo  często  niedobory  cynku  występują  u  ludzi  chorych  na  nowotwory,  miażdżycę  i  choroby  serca.  Straty  cynku  są   wysokie  nie  tylko  w  cukrzycy,  ale  także  podczas  leczenia  dializami,  lekami  moczopędnymi,  sterydami.  Niedobory  cynku  występują  u  ludzi  przy  silnym  poceniu  się,  także  w  trakcie  wykonywania  wysiłków  fizycznych.

                                                      Skutki  nadmiaru  cynku

Zatrucie  cynkiem  powoduje  osłabienie,  wymioty  i  niedokrwistość,  zmniejszoną odporność,  wzrost  poziomu  cholesterolu, oraz  utrudnione  wchłanianie  miedzi  i  żelaza.  Nadmiar  cynku  uważa  się  za  jedną  z  przyczyn  zmian  nowotworowych.

Zatrucia  cynkiem występują  jednak  rzadko ,  głównie  w  wyniku  spożycia  owoców  i  warzyw  opryskiwanych   preparatem cynkowym,  lub  produktów  przechowywanych  w  naczyniach  cynkowych.

                                                   W  jakich  produktach  występuje  cynk

Cynk  występuje  w  produktach  zbożowych  pełnego  przemiału,  w  serach  podpuszczkowych,  w  chudym  mleku,  w  kaszach  szczególnie  w  gryczanej,  także  w  fasoli,  grochu,  zielonym  groszku,  w  chudym  mięsie  zarówno  w  wołowym  jak  i  wieprzowym,  jajach,  w  rybach.  Bardzo  bogate  w  cynk  są  ostrygi,  podobnie  pestki  dyni  i  słonecznika.  Ponadto  cynk  znajduje  się  w  korzeniu  prawoślazu  w  kłączu pięciornika  i  orzechach.                                                                                                                                                                                                                                          Prawidłowo  zbilansowana  dieta  powinna  chronić  organizm   przed  niedoborem,  jednak  w  żywności  z  różnych  wymienionych  już  wcześniej  powodów  może  brakować  tego  pierwiastka.  Przyswajanie   cynku  przez  organizm  jest  bardzo  różne  i  zależy  od  wielu  czynników.  Zależy  od  pożywienia,  formy  chemicznej  związku, dawki, także  interakcji  zachodzących  miedzy  cynkiem,  a  innymi  pierwiastkami   związkami  ,  które  są  w  pożywieniu.  Z  pokarmów  pochodzenia  roślinnego  wchłanianie  cynku  jest  bardzo  ograniczone  mimo to   znajduje  on  się   w  owocach,  grzybach,  w  burakach  ćwikłowych,  w  marchwi,  cebuli,  w  chrzanie,  brukselce,  selerze,  szpinaku,  oraz  w  drożdżach  piwnych.                                                                                                                                                                                                              Wchłanianie  z  roślin  jest  utrudnione  ze  względu  na  dużą  zawartość  kwasu  fitynowego.  Nadmiar  wapnia,  magnezu,  oraz  żelaza  może  również  utrudnić  wchłanianie  cynku.

  Myślę,  że dzisiaj  przekazałam  Ci dużą  dawkę  informacji  odnośnie  cynku, a  zatem  zapraszam  do  poczytania :)



Dodaj komentarz