Soczewica – wartości odżywcze i zdrowotne

the seeds of green lentils on canvasJuż cztery tysiące lat temu soczewica dla starożytnych Rzymian, Egipcjan i Greków stanowiła główny składnik codziennego pożywienia. Przez wieki uważana była za pokarm biedaków. Dopiero pod koniec XIX w . odkryto w tych drobnych ziarenkach wiele dobroczynnych składników potrzebnych dla naszego organizmu.
Obecnie uprawiana jest w Azji, ale także w Europie. Toteż Francja i Hiszpania mogą poszczycić się największymi  plonami. W Polsce jest mało znana, chociaż zauważyłam, że od pewnego czasu zaczęła pojawiać się na półkach osiedlowych sklepików. Bardzo bym sobie życzyła, by jej popularność powróciła, bo jest to jedno z najzdrowszych roślin strączkowych.

Zima nadchodzi małymi kroczkami – to najlepszy czas na wprowadzenie zmian sposobu odżywiania, zwłaszcza dla naszej kondycji zdrowotnej. Możemy zyskać nie tylko większą odporność organizmu, ale  także pozbyć się zbędnych kilogramów. Dzięki dużej zawartości błonnika pokarmowego i niskiego indeksu glikemicznego będziemy nie tylko  dłużej syci ale pozbędziemy się niepotrzebnych skoków glukozy i nieopanowanych napadów głodu.  Potrawy przygotowane na bazie soczewicy mogą być nie tylko zdrowe ale również smaczne i efektowne.

Soczewica jest skarbnicą wartości odżywczych, a co za tym idzie także zdrowotnych. Występuje w trzech odmianach, zielona, czerwona, brązowa. Jest rośliną strączkową bogatą w białko, a zatem może być świetną alternatywą dla białka pochodzenia zwierzęcego. Zawiera także kwas foliowy, magnez, fosfor i potas, oraz witaminy : C, A, E, i z grupy B. Ciągle jemy za mało strączków boimy się tego długiego namaczania, jednak nie wszystkie strączki wymagają moczenia, przykładem jest soczewica czerwona i zielona.

Soczewica zielona charakteryzuje się bardzo delikatnym smakiem. Podczas gotowania zachowuje kształt i nie rozpada się tak łatwo. Nadaje się do przygotowania pasztetów, past, pierogów, sałatek i  wielu dań jednogarnkowych.
Czas gotowania to nie więcej niż 25 minut.
Soczewica czerwona pozbawiona jest łuski i taka obłuszczona bywa lepiej przyswajalna przez organizm. Jest wyjątkowo smaczna. Ponieważ jest podatna na rozgotowanie idealnie nadaje się do zup, dań jednogarnkowych i gulaszu.
Gotuje się ją około 8 minut.

Brązowa odmiana jest najtwardsza i należy ją przed gotowaniem namoczyć około pół godziny. Natomiast gotowanie nie powinno przekroczyć 55 minut. Znakomicie nadaje się do sałatek.

Kto szczególnie powinien  jeść  soczewicę ?

-  sportowcy
-  osoby , które mają skłonność do anemii
-  kobiety ciężarne i planujące dziecko
-  osoby podczas rekonwalescencji
-  chorzy na cukrzycę
-  osoby dbające o linię
-  wegetarianie

Czy wiesz że ……

-   1/3 soczewicy to dające moc do życia białko.
-   Podczas gotowania wchłania wodę i dzięki temu zachowuje wszystkie cenne wartości.
-   Z soczewicy można przygotować domową mąkę. U mnie tę czynność przejmuje na siebie młynek do kawy.
-   Przed gotowaniem soczewicę zieloną można schłodzić w lodówce, wówczas szybciej się ugotuje.

W śród moich znajomych i w rodzinie pierogi z soczewicy robią  prawdziwą furorę .
Piszcie jakie danie z udziałem soczewicy lubicie najbardziej.



Dodaj komentarz