Uzupełnij niedobór żelaza naturalnymi lekami.


Czasami spotykam w swoim środowisku osoby cierpiące na niedobór żelaza i ciągle pytają w jakich produktach jest go najwięcej. Myślę, że po przeczytaniu tego artykułu będzie większa świadomość obecności żelaza w produktach codziennej diety, a osoby cierpiące na anemię  możliwość na uzupełnienie tego pierwiastka naturalnymi lekami.

Żelazo jest najpospolitszym metalem ciężkim. Pierwiastek ten jest niezbędny do prawidłowego funkcjionowania organizmu.
W organizmie człowieka o wadze 70 kg występuje 4,2 g. żelaza. Około 70 % żelaza jest związane w krwi, głównie w postaci hemoglobiny,
związku przenoszącego tlen z płuc do tkanek.  Zapotrzebowanie  na żelazo zmienia się u ludzi w zależności od wieku i np. niektórych chorób ( zespół złego wchłaniania w jelitach ).
Kobiety chorują częściej  na niedobór żelaza ( obfite miesiączki, ciąża ) niż mężczyźni. Ponadto dzieci z niedoborem żelaza źle się uczą, są ciągle zmęczone , narzekają na bóle głowy, mają oddech krótki i szybki, mają niezdrową cerę, łatwo popadają w gniew, cierpią na zaparcia, wypadanie włosów, łamliwość paznokci, zajady w kącikach ust.
Niedobór Fe sprzyja rozwojowi nowotworów, ponieważ żelazo jest centralnym jonem niektórych koenzymów będących częścią składową biotyków kompleksowych.

     Przyczyny niedoboru żelaza.

- mała aktywność fizyczna
- niedojadanie
- nadmierne spożywanie białego rafinowanego cukru, soli, białego pieczywa
- nieumiejętność odchudzania się
- nadmiar stosowania diety mlecznej zawierającej mało żelaza
- niedostateczne wchłanianie żelaza z powodu ciągłej biegunki
- przebywanie w szkodliwych warunkach
- zakłócenie we wchłanianiu żelaza może być również dziedziczne
- duża utrata krwi z powodu obfitej miesiączki, okresu  pokwitania

Żelazo występuje w wielu produktach roślinnych i zwierzęcych, a najbogatszymi w ten pierwiastek są:

- pokrzywa                                                       – suszone śliwki, morele
- natka pietruszki                                          – żółtko
- orzechy                                                          – szpinak
- produkty zbożowe z żyta i owsa          – brokuł
- migdały                                                         – drożdże
- owoce strączkowe                                    – rodzynki
- podroby ( nerki, ozór, wątroba )       – kakao
- czerwone mięso                                        – amarantus

Dla lepszego przyswajania żelaza można ssać witaminę C. Jednak nie powinny stosować osoby chore na nadkwasotę.
Istotny wpływ na zawartość żelaza w pokarmach ma sposób ich przyrządzania. Podczas długiego gotowania żelazo przedostaje się do wody. Potrawy kwaśne przyrządzane w naczyniach żeliwnych mogą o kilkaset procent zwiększyć zawartość żelaza.
Średnio tylko 10 %  zawartego w pokarmach żelaza jest w stanie przyswoić organizm zdrowego człowieka.
W produktach spożywczych pochodzenia roślinnego żelazo jest w postaci trudno przyswajalnej, niehemowej i jego przyswajanie dochodzi do 5 %. Przyswajanie żelaza niehemowego poprawia się przy udziale kwasu askorbinowego i białka zwierzęcego.
A zatem przyswajanie żelaza z orzechów lub szpinaku, gdy zjadane są  samodzielnie wynosi 1 do 2 procent, a w potrawach z mięsem i witaminą C może zwiększyć się nawet pięciokrotnie.
Najczęstrzym schorzeniem wynikającym z niedoboru żelaza jest niedokrwistość czyli anemia, występująca często u młodych dziewcząt, powodem takiego stanu są diety odchudzające ubogie w żelazo.

      Naturalne leki na uzupełnienie żelaza.

- Codziennie jeść po jednym pęczku natki pietruszki do kanapek, zup i sałatek.
- Pić po pół szklanki dziennie przygotowanych w mikserze soków ze szpinaku, marchwi, pokrzyw, mniszka pospolitego.
- Pół szklanki przegotowanej ciepłej wody, łyżeczkę miodu, dwie łyżeczki octu jabłkowego. Pić raz dziennie.
- Latem stosować pokrzywę zmieloną z dodatkiem cukru lub sok z pokrzywy z miodem.
- Przy częstej utracie krwi popijać wywar ze skrzypu ( dziennie 2 łyżki ziela na 2 szkl. wody, gotować 20 min. )
- Jedną łyżeczkę mieszanki: liść czarnej porzeczki- 20 g,  kwiatu głogu- 60g,  owoc dzikiej róży – 20g,  zalać szklanką zimnej wody na noc,  rano zagotować i popijać2 razy dziennie po pół szkl. po jedzeniu.

Na dolegliwości związane z brakiem żelaza jest narażony każdy z nas w każdym etapie swojego życia choć często o tym nie wiemy.
Ponadto nie zdajemy sobie też sprawy, że ciągłe przemęczenie i obniżona odporność organizmu to efekt niedoboru tego
jakże cennego pierwiastka.



6 odpowiedzi na „“Uzupełnij niedobór żelaza naturalnymi lekami.””

  1. Wojtek pisze:

    Witam Pani Barbaro z ciekawością przeczytałem ten wpis nie ukrywam że bardziej mnie interesuje jak uzupełnić niedobór witaminy b naturalnymi sposobami, prosił bym o jakieś sugestie, a może jakiś artykuł na ten temat

  2. Barbara pisze:

    Postaram się coś przygotować :)

  3. Kasia pisze:

    Cierpię na niedobór żelaza i nie miałam pojecia ze jest go duzo w orzechach i suszonych morelach. Teraz juz wiem ze lepiej zjeść to co Pani napisała niz tabletki

  4. Barbara pisze:

    Kasiu proponuje Ci poczytać więcej moich artykułów, bo warto się zastanowić nad swoim zdrowiem.
    A na niedobór żelaza polecam Ci pić sok z kwaszonych buraków i sok wyciskany w sokowirówce,
    jednak najszybciej uzupełnisz żelazo,pijąc sok z pokrzywy.

  5. Natka pisze:

    niedobór żelaza uzupełnia żelazem hemowym zawartym w mięsie a szczególnie w podrobach. Żelazo zawarte w roślinach nic nie daje. Żelazo zawarte w prod. roślinnych faktycznie łączy się wit. C czyli np. sokiem, aby w ogóle było przyswajane przez organizm, ale to są znikome ilości, z których organizm nie ma żadnych korzyści.

  6. sylwia pisze:

    a ja mam nadmiar zelaza i niewiem jak go wyrzucic

Dodaj komentarz